Friday, January 14, 2011

:: tazkirah ringkas

Tazkirah kami :: sama-samalah kita saling ingat mengingati antara satu sama lain :: insyaAllah
- Manusia diuji dgn pilihan
Pilihan yg baik atau buruk atau pilihan yang sama-sama baik . Mana satu pilihan kita . Contahnya :: dgr azan subuh,nak sambng tido atau nak bangkit solat ? pilihan di tgn kita . nak pergi koko atau pergi daurah (^^,)? Buatlah pilihan mengikut situasi dan keadaan.


- Kebaikan kecil, besar nilainya disisi Allah
Sungguh beruntung mereka yg beramal walaupun sekecil zahrah, tetap dikira oleh Allah. Amal yg dilakukn dgn ikhlas akn beroleh ganjaran yg setempal dgn amalan kita. Ikhlas . ramai yg lakukan kebajikan,kebaikan , tetapi xramai yg melakukn kebajikan , kebaikn dgn ikhlas .


- “mengapa kamu menyuruh org lain mengerjakan kebajikan, sedngkn kamu melupakan dirimu sendiri, padahal kamu membaca kitab (Taurat)? Tidakkah kamu mengerti? ..
Perbetulkn diri kamu sebelum perbetulkn org lain. Org akan menilai kita dari segi perbuatan kita, tingkahlaku kita. Mmg kita bukn insan sempurna, perfect... tapi berusahalah ke arah itu. Ke arah mencari kesempurnaan .. itu adalah lebh baik dari duduk diam sahaja mengharapkan rahmat Allah . Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan diri nya sendiri ... berusahalah mencari rahmat Allah.


- Matlamat . matlamat kehidupan kita. Kita akan mudah putus asa jika kita tdk jelas dgn apa yg kita buat . kita perlu menilai semula diri sendri.. mencari matlamt sendri. Matlamat kehidupan .. Allah . itulah matlamat kita , sandarkan segalanya kpd Allah. Beribadah kpd nya .. mengharapkan pertolongan nya . ibadah bukn hanya di tikar sejadah , di masjid atau di surau ... tapi kehidupan kita satu ibadah . makn , minum, kahwin, belajar, ... niatkan hanya kpd Allah ... itulah ibadah.as long mengikut syariat islam .


- 5 perkara yg perlu kita ingat
= sentiasa mengingati Allah. Pujian itu selayaknya untuk Allah
=byk ingat akhirat dari dunia
=byk ingat mati
=jgn menyebut-nyebut kelebihan diri kpd org lain
=jgn sebut2 kebaikan atau keburukan org lain




p/s untuk diri sendri & rakan2 seagamaku... ^^’’

No comments:

Post a Comment